Hakukoneoptimointi (SEO) – ilmaista liikennettä sivustolle

Asiakkaillani on erilaisia syitä kiinnostua hakukoneoptimoinnista. Tyypillisiä kommentteja ovat:

  • ”Käytän runsaasti aikaa sisällöntuotantoon, mutta en saa toivottua näkyvyyttä.”
  • ”Kun teen Google-hakuja, meidän sisältömme eivät näy juuri missään. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että huonommat sisällöt pystyvät kiilaamaan meidän laatusisältöjemme ohi.”
  • ”Meillä ei ole koskaan oikeastaan mietitty, millä hakusanoilla ja aihekokonaisuuksilla meidän tulisi näkyä Googlessa. SEO-tekemistämme voisi kuvailla satunnaiseksi ja epämääräiseksi. Ne, jotka täällä jotain osaavat, puuhaavat sitä omilla tahoillaan.”


Hakusanatutkimus toimii tiekarttana

Hakukonenäkyvyyden parantaminen lähtee liikkeelle hyvin toteutetulla hakusanatutkimuksella. Tutkimus tekee näkyväksi sen, millä termeillä kävijät tai asiakkaat etsivät tietoa verkossa. Tämä tieto auttaa sinua parantamaan sisältöjä ja nostamaan niiden asemaa hakutuloksissa. Hakusanatutkimus ja sen suositukset toimivat myös pitkän aikavälin tiekarttana, kun työstät sisältöjä tulevien kuukausien ja vuosien aikana. Tällainen strateginen työ voi parhaimmillaan tuottaa hyvinkin merkittävää ilmaista liikennettä sivustolle.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta artikkeleista:

Nykyaikainen hakusanatutkimus ei keskity enää pelkkiin yksittäisiin hakusanoihin. Google ja muut hakukoneet ymmärtävät jo erittäin hyvin aihekokonaisuuksia ja sisältöjen välisiä yhteyksiä. Hakusanatutkimuksessa asiasanat yhdistetään teemoiksi ja laajemmiksi aihekokonaisuuksiksi. Tämä lähestymistapa osuu yksiin sekä tavallisten ihmisten logiikan että ”semanttisia entiteettejä” rakentavien hakupalveluiden ja AI-bottien toimintamallien kanssa.

Tekoälyn aikakaudella hakukoneet ja AI-hakubotit etsivät sivustoja, jotka tarjoavat kattavaa tietoa tietyistä aiheista. Sivustosi rakenteen tulisi heijastaa luonnollisia, Wikipediasta ja Wikidatasta tuttuja hierarkioita. Hakusanatutkimus auttaa sinua rakentamaan sivustollesi universaalin temaattisen rakenteen, joka auttaa sekä hakukoneita että tekoälyä ymmärtämään sisältöjesi ja teemojesi aseman internetissä sekä asiantuntemuksesi laajuuden. Kun jatkossa teet temaattista sisällöntuotantoa suoraan oikeanlaiseen rakenteeseen, pystyt nostamaan sivustosi ja organisaatiosi asiantuntija-asemaa verkossa.

Diippimedian hakusanatutkimus on suunnattu erityisesti sisällöntuottajille. Tutkimus tarjoaa syvempää ymmärrystä kävijöiden ja asiakkaiden hakukäyttäytymisestä sekä auttaa tunnistamaan ne hakusanat ja aihekokonaisuudet, joilla sivustosi voi realistisesti menestyä hakukoneissa ja AI-kielimallien vastauksissa. Tutkimuksessa johdetaan sekä perinteisissä hakukoneissa käytettyjen termien että AI-kielimallien (esimerkiksi Perplexity Pro -mallin) tekemien niin sanottujen synteettisten hakujen avulla teemojen ja hakusanojen kilpailutilanne ja valitaan hakusanat, jotka tuovat laadukasta kävijäliikennettä sivustolle.

Hakusanatutkimus ja sen suositukset rakentuvat laajemmaksi SEO-strategiaksi, joka huomioi sivuston rakenteen, sisällön, metatiedot ja tekniset ominaisuudet. Tutkimus ei tarjoa vain listaa hakusanoista, vaan kokonaisvaltaisen suunnitelman niiden hyödyntämiseksi sisällöntuotannossa ja verkkonäkyvyyden kehittämisessä.

Hakusanatutkimukseen kuuluvat seuraavat osa-alueet:

Alkumäärittelyt ja tutkimukset

  • Sivuston yleinen tavoite ja kohderyhmät
  • Hakukoneliikenteelle asetetut päämäärät
  • Sivuston sisältöjen auditointi
  • Metatietojen tarkistaminen
  • Google Business Page-, Wikipedia- ja Wikidata-näkyvyyden tarkistaminen
  • Sivuston hakukoneliikenteen tilastot ja trendit
  • Sisältökilpailijoiden alkumäärittely asiakkaan kanssa
  • Toivotun hakukoneliikenteen määrittely ns. siementermeillä asiakkaan kanssa

Omat teemat

  • Hakusanojen ideointi ja kokoaminen sekä ryhmittely teemoihin (klustereihin)
  • Hakusanojen volyymien ja vaikeusasteen määrittely
  • Teemojen analysointi: vahvat teemat, parannettavat teemat, kannibalismi (omien sisältöjen keskinäinen kilpailu), sisältöaukot
  • Tarkennetun teemarakenteen (hub-and-spoke) luominen Wikidata-tiedon pohjalta
  • Mahdollisen etenemistunnelin (AIDA) tunnistaminen

Kilpailija-analyysi

  • Yleisten sisältökilpailijoiden määrittely
  • Teemakohtaisten sisältökilpailijoiden määrittely
  • Hakukoneliikenne kovimmalle kilpailijasivustolle
  • Parannettavien teemojen kilpailutilanne ja muiden antamat hyvät esimerkit
  • Oman ja kilpailijoiden auktoriteettiluvun (domain authority) määrittely

Tiekartta

  • Tulosten yhteenveto ja tärkeimmät löydökset
  • Strateginen tiekartta jatkotoimenpiteisiin
  • Ohjeet jatko-optimointiin


Mitä hakusanatutkimus maksaa?

Hintaan kuuluu hakudataa tarjoavan online-palvelun (kuten SemRushin) kuukausimaksu, alkupalaveri tavoitteiden määrittelemiseksi, kattava hakusanatutkimus, selkeä raportti tuloksista sekä konsultaatio hakusanojen käytöstä verkkosivuilla ja sisällöntuotannossa. Lisäksi saat opastusta nykyaikaisen SEO:n periaatteisiin sekä yksittäisten sivujen optimointiin niin sisällön kuin metatietojen osalta.

Hinta: 1 195€

Yksittäisen uuden SEO-artikkelin hakusanatutkimuksen hinta on 148,80€. Hakusanastrategian jatkokehitystä ja seurantaa voit tilata edullisesti 74,90€/h tarpeen mukaan. Seurantaa varten on myös mahdollista tehdä Looker Studioon oma moduuli. Kaikki hinnat sisältävät alv. 25,5%.

Ota yhteyttä niin näytän demon hakusanaraportista.