
Luoksemme tulevilla asiakkailla on erilaisia datahuolia. Jotkut kaipaavat selkeyttä ja kokonaiskuvaa, toiset ovat turhautuneita datan puutteeseen tai jopa pelkäävät oman ammatillisen uskottavuutensa puolesta. Tyypillisiä kommentteja ovat:
- ”Mietin, että teemmekö me viestinnässä vääriä päätöksiä ja tuhlaamme resursseja, koska meillä ei ole käytössä kunnollista dataa.”
- ”Kaipaan selkeyttä ja kokonaiskuvaa, joka nyt puuttuu. Meillä kaikki tieto on yhä hajallaan eri järjestelmissä, joista niitä käydään vuoronperään kurkkimassa.”
- ”Suorastaan nolottaa esittää rahoittajille kotikutoisia excel-tekeleitä meidän onnistumisistamme.”
Diippimedian pystyttämä Looker Studio kokoaa tietoa useasta eri lähteestä niin, että saat ainutlaatuisen kokonaiskuvan viestinnästä. Looker Studio tekee tiedon hahmottamisesta helppoa, kun se esitetään selkeässä ja esteettisesti kauniissa muodossa. Automatisoitu tiedonkeruu antaa erinomaiset mahdollisuudet viestinnän strategiseen ja ruohonjuuritason ohjaamiseen, ja samalla se vapauttaa voimavaroja muuhun työhön.
Looker Studio (entinen Data Studio) on ilmainen Googlen omistama datavisualisoinnin työkalu, johon voi kytkeä tietoa yli 800 lähteestä. Yleisimmin kytkennät tehdään verkkosivuston käyttöä seuraavasta Google Analyticsistä ja hakukoneliikennettä träkkäävästä Google Search Consolesta. Tyypillisiä ovat myös Looker Studiossa visualisoidut, Google Sheetiin tehdyt koosteet eri sosiaalisen median alustojen tunnusluvuista tai mediaseurannan (Meltwater, Retriever,…) trendeistä.
Diippimedian Looker Studioon rakentamat analytiikkapalvelut on suunnattu erityisesti sisällöntuottajille. Ne tarjoavat syvempää tietoa esimerkiksi artikkeleiden ja blogitekstien menestymisestä kuin Google Analyticsin perustaulukot. Analytiikassa painotetaan verkkosivuston pilkkomista sisältötyyppeihin ja osioihin, joiden menestystä seurataan pitkällä aikavälillä. Looker Studio tarjoaa mahdollisuuden esittää tietoa notkeammin ja älykkäämmin, useita eri lähteitä yhdistelemällä.
Looker Studion taulukoiden yhteydessä on selkeät Diippimedian laatimat ohjeet tiedon hyödyntämisestä sivuston kehitystyössä ja mahdollisuus lisätä muistutuksia siitä, miten tietoa käytetään raportoinnissa ja mikä on kullekin mittarille asetettu tavoiteraja. Itse graafit ja taulukot ovat selkeitä ja visuaalisesti miellyttäviä (päinvastoin kuin nörttien tekemät kömpelöt viritykset), ja ne on helppo jakaa linkin kautta organisaation sisällä.
Hintaan sisältyy alkupalaveri, mittausstandardien ja -vinkkien läpikäyminen, mittarisivujen määrittäminen sekä koulutus työkalujen käyttöön ja hyödyntämiseen.
Looker Studion tili ja tunnukset pidetään asiakkaan omassa hallussa. Lisäsivujen ja -palveluiden ostaminen on edullista. Looker Studion käytöstä ei peritä maksua, vaan kustannukset syntyvät palvelun pystyttämisestä. Diippimedialta voi kuitenkin myös ostaa määrätyin väliajoin tehtävää analyysisessiota Looker Studio -datan pohjalta.
Katso Looker Studio -paketit alta. Valmiiden, tuunattavien pakettien käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Emme tuhlaa kallista aikaasi ylipitkiin iteraatiokierroksiin ja pohdintoihin.
Looker Studio -paketit
Verkkosivuston perusseuranta
Pakettiin kuuluu 15 Looker Studion diaa (1366x769px), joissa on 1-4 taulukkoa/graafia ja tekstilaatikko kussakin. Perusseurannassa keskitytään muun muassa kävijämääriin, uusiin ja palaaviin kävijöihin, tulokanaviin, kävijäprofiiliin, asiakkaan valitsemiin erillisiin osioihin, yksittäisiin sisältösivuihin, kanavien ja sisältöjen sitouttamiskykyyn ja skrollausprosentteihin. Paketti antaa perusanalytiikkaa (esim. Google Analyticsiä) tarkemman kuvan verkkosivuston pitkän aikavälin kävijä- ja sisältötrendeistä sekä suuntaviivat sisältöjen kehittämiselle.
Hinta: 895€
Verkkosivuston kevytseuranta
Pakettiin kuuluu 10 Looker Studion diaa. Paketissa on perusseurantaa vähemmän dioja uusista ja palaavista kävijöistä sekä sitouttamiskyvyn pitkän aikavälin muutoksista.
Hinta: 595€
Kumpaakin pakettia on mahdollista tuunata joustavasti asiakkaan tarpeiden mukaan. Yhden lisädian hinta on 59,90€.
Näiden lisäksi on mahdollista ostaa lisämoduuleita konversioille, hakukoneoptimoinnille ja sosiaaliselle medialle(*). Näiden hinta on 395€/moduuli. Muut lisätyöt maksavat 79,90€/h. WordPress-kategorioiden tai tägien seuraamiseksi tehtävä liitäntä Google Tag Manageriin ja Google Analyticsiin maksaa 149€.
Analyysisessio
Jos et ehdi ottaa kaikkea irti Looker Studio -paketistasi, Diippimedialta on mahdollisuus ostaa analysointisessio, jonka aikana käydään läpi, millaisia käytännön toimia tilastojen pohjalta kannattaa tehdä sivusto- ja sisältötasolla. Hintaan kuuluu tunnin etäsessio ja napakka Powerpoint-esitys suosituksista.
Hinta: 395€
Hinnat sisältävät alv. 25,5%.
(*) Koska sosiaalisen median alustojen datan säilyminen ja kytkennät ovat epävarmoja, lisämoduuli toteutetaan niin, että somealustojen data kytketään keskitetysti Buffer-palveluun, josta se siirretään manuaalisesti talteen Google Sheetiin, ja sieltä se näkyy automaattisesti Looker Studiossa graafeina ja taulukkoina. Tämä edellyttää joko asiakkaalta tai Diippimedialta tunnin työtä kvartaaleittain (mikäli seurantaväli on kvartaali). Moduulin hintaan kuuluu max neljä somealustaa. Bufferin vuosihinta on 60$ per somekanava, mutta ei-kaupalliset toimijat saavat 50% alennuksen hinnasta.
Ota yhteyttä niin näytän toimivan demon seurantapaketeista ja lisämoduuleista!